dinsdag 27 september 2011

Spotify en Facebook


Spotify is deze week een nog nauwere samenwerking aangegaan met Facebook.
Ik kwam daar zelf van de week achter toen ik iets op Spotify zat te luisteren en dit in mijn Facebook-timeline verscheen.
Dat was niet de bedoeling! Ik heb er echt geen behoefte aan dat iedereen ziet wat ik de hele dag zit te luisteren. Als mensen geïnteresseerd zijn in mijn muzieksmaak kunnen ze mijn Spotify-profiel checken (zie hiernaast) en dat vind ik prima.

Het blijkt dat Spotify het een goed idee vond om hele goede vriendjes te worden met Facebook. Nieuwe spotifygebruikers moeten zelfs een FB-account hebben. Aan de reacties te zien, is vrijwel niemand daar blij mee...
Ik vind het ook een dom idee. Facebook ligt geregeld (en terecht) onder vuur en doen steeds weer dingen m.n. op privacy-gebied waar ik helemaal niet blij mee ben.
En om dan een FB-account verplicht te gaan stellen...

Ik ben nog steeds wel blij met Spotify (maar hoop wel dat ze in de toekomst niet meer van dit soort fratsen gaan uithalen). Ik ben vervent lijstjesmaker en dat kan zo fijn op Spotify. En ik vind er steeds weer nieuwe muziek, ook fijn.
Maar inmiddels heb ik wel de koppeling met FB uitgezet in Spotify, want ik vind het helemaal niet nodig dat iedereen incl. Facebook zelf weet wat ik allemaal luister.
Als je de koppeling wilt houden, kun je er ook voor kiezen om het delen op FB op 'only me' te zetten i.p.v. friends of public.

Facebook weet eigenlijk al veel te veel. En dat ergert me en misschien komt er een dag dat het me zodanig ergert dat ik mijn FB-account ophef, wie weet.

Voor de Spotifygebruikers onder ons, hier nog wat leuke sites: sharemyplaylists.com en hier vind je nog een heel overzicht met allerlei spotify-gerelateerde sites en apps.

29 september: Inmiddels is er een aanpassing gedaan in Spotify en kun je via 'file' kiezen voor 'private listening'. Ze hebben gelukkig geluisterd naar al het commentaar....


Geen opmerkingen:

Een reactie posten