vrijdag 21 december 2012

Maar is het kunst?

Krijg ik net de nieuwe mr. Motley op de mat, over sex, het achtste wereldwonder. (Hip thema, past goed bij het boek wat ik binnenkort ga lezen en wat iedereen leest, ja dat ene boek (filmpje) ).

Anyway, mr. Motley dus: Er zat een brief bij: ze houden op te bestaan als papieren magazine.
Ze gaan online verder. Zonder subsidie redden ze het nl. niet.
Nu kun je daar over discussiĆ«ren.
Niet alles in de mr. Motley vind ik even interessant, maar er zit genoeg in om me aan het denken te zetten.

Wat is nou kunst?


The blogess.comArt is, by definition, hard to define even when labeled as such.
Case in point: My cat after rolling around in Hailey’s sticker collection.
Niet alles is kunst en niet alles hoeft subsidie. Het metropole orkest moet subsidie (en krijgt dat gelukkig ook weer).

Kunst is best een luxe als je niks te eten hebt. Maar zo'n crisis is het nou ook weer niet. Soms vind ik iets geen kunst of vind ik iets onzin, terwijl het wel als kunst bedoeld is.

Wat is het criterium? Moet iets mooi zijn? Moet het verkoopbaar zijn? Moet iets populair zijn? Moet je subsidie krijgen als je kunstacademie hebt gedaan? (lees ook even de reactie..)
Maar wat blijft er van kunst over als het allemaal commercieel moet zijn?
Is het dan nog wel kunst?

Wij hebben sinds kort een museumjaarkaart, dus we gaan dit jaar maar 's bekijken wat wij kunst vinden. Want wat kunst is, is volgens mij best persoonlijk.

2 opmerkingen:

  1. De kunst van kunst is volgens mij dat het een reactie en gevoel oproept van oh, ach, grijns, oei, bleh tot mmm... en alles daartussen. Heb er geen verstand van dus kan een heerlijke "Bleh" geven aan een duur meesterwerk en een "Grijns" voor die geweldige foto van de kat. Veel plezier met jullie museumjaarkaart. Dat worden leuke uitstapjes in 2013!!
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen